lördag 27 januari 2007

vilka böcker har du läst?

Även jag faller till föga och gör som många andra bloggar och har med den här listan från Expressen (ni vet, angående den där artikeln om att folk ljuger om vad de läst - något jag aldrig gjort för övrigt. Varför skulle jag?)

1. Jack
av Ulf Lundell. Ej läst. Kommer aldrig hända. Det här är en pretentiös blogg; pretentiösa människor läser inte Ulf Lundell.
2. Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Läste jag som tolvåring, Utvandrar-serien var bland de första vuxenböckerna jag läste.
3. Hemsöborna av August Strindberg. Nix, inte läst. Räcker med Röda rummet, mer Strindberg än så är jag inte särskilt intresserad av.
4. Nässlorna blomma av Harry Martinson. Nej, tyvärr - vill läsa både Harry och Moa, om jag bara hade tid.
5. Röde Orm av Frans G Bengtsson. Nej.
6. Arn-böckerna av Jan Guillou. Verkligen inte! Skulle skämmas om jag hade läst dem. Herregud, hur kan Jan Guillou vara med på den här listan?
7. Sagan om ringen-trilogin av JRR Tolkien. Nej, läste Belgarion-böckerna av Eddings istället, det är all fantasy jag orkat med.
8. Krig och fred av Leo Tolstoj. Well, läste första boken, men den var så tråkig så jag orkade inte fortsätta.
9. Svindlande höjder av Emily Brontë. Jajamensan! Men måste erkänna att filmen känns närmare hjärtat.
10. Män är från mars, kvinnor är från Venus av John Gray. Eh, nej. Däremot Fittstim och Under det rosa täcket.
11. 1984 av George Orwell. Japp.
12. Lysande utsikter av Charles Dickens. Nix.
13. Harry Potter och de vises sten av J K Rowling. Har läst alla Harry-böckerna.
14. Jane Eyre av Charlotte Brontë. Självklart, en favorit i bokhyllan.
15. Da Vinci-koden av Dan Brown. Ja, har faktiskt gjort det. Bra är den ju inte, men underhållande.
16. Anne Franks dagbok av Anne Frank. Läste för jättelänge sedan, på låg- eller mellanstadiet.

/Mary

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför o varför skulle man skämmas över att ha läst vissa böcker?

Eddings tillhör ju för övrigt fantasygenrens bottenskrap.

//JJ