onsdag 10 januari 2007

ja visst gör det ont

när man glömmer att ta med en av sina all time favourite-böcker. Hade tänkt att jag skulle läsa om Karin Boye den här våren, eftersom dikter är typ det enda jag orkar med efter juristplugget, men det blir det alltså inget av. För jag går ju inte och köper en ny bok; jag vill ju ha min gamla slitna pocket som är fullklottrad med understrykningar och kommentarer. Och att låna en diktbok är helt utelsutet, då går det ju inte att göra understrykningar och kommentarer och man får inte det där personliga förhållandet till boken som när man äger den själv.

Får helt enkelt vänta tills påsk innan jag läser Karin igen. Har inte läst henne sen gymnasiet, när jag var en svår och demprimerad och allmänt jobbig tonåring, så det hade verkligen varit roligt att läsa om nu när jag är vuxen, sofistikerad och klok.

I väntan på påsken läser jag Bruno K Öijer (som blev en annan all time favourite på gymnasiet, främst därför att min lärare som jag hade en crush på dykade honom).

/Mary

1 kommentar:

isabellestahl sa...

sant, boye är verkligen toppen för deprimerade tonårssvackor.