torsdag 11 januari 2007

the list, nr 998 997 996

Så jäval trist och förutsägbart men jag prickar av tre Dostojevskijs på listan så är det gjort. Det är ju inte det att dom inte förtjänar att vara med, det är inte för inte som han kallas för "författarnas författare". Faktiskt. Och nej, han är INTE tråkig. Vad som är tråkigt, eller rättare sagt förutsägbart, är att ha med gamle Dojjan på en lista över de 1000 bästa böckerna någonsin.

Brott och straff. Älskade den här boken så jävla mycket på gymnasiet att jag blir trött bara av tanken på att jag anser det här vara en av mina all time favourites. Har aldrig vågat läsa om den, jag vill ju inte "förstora läsupplevelsen" som det så fint heter... Kanske vore dags snart. Kill your darlings eller nåt (eller varför det vid närmare eftertanke?)

Idioten. På baksidan till den upplaga som jag har står det något i stil med (kan inte citera korrekt eftersom alla mina böcker ligger nedpackade i flyttlådor) att Dostojevskij i och med Nastasia Filippovna skapar ett av världslitteraturens mest fascinerande kvinnoporträtt. Och jepp, så är det.

Anteckningar från ett källarhål. Kanske den Dostojevskijroman som ligger mig allra närmast om hjärtat. Så fin. Så bra. Så sorglig.

Tips! Om det nu finns nån sån där jobbig sate där ute som inte orkar läsa en bok för att "den är för tjock" men ändå känner sig ruskigt sugen på ryska klassiker så kan jag ju rekommendera Anteckningar... Den är ganska tunn.

/Laura

Inga kommentarer: