torsdag 29 november 2007

Ligga bok

Via länk til nån blogg i en blogg hittade jag den finfina idén om att lista de fem litterärar karaktärer som man helst skulle vilja ligga med. Själv har jag ännu inte kommit på fem stycken så jag tänkte att det får bli en spännande följetong i fem delar istället:

1. Vladimir Majakovskij. the one and only. Sällan har jag åtrått någon överhuvudtaget så hårt som jag åtrådde Majakovkij. Hade idolporträtt på väggen och allt, åhhh herregud vad mitt sjuttonåriga hjärta bultade (eehhhh, säkert at det var hjärtat... jaja, vi uttrycker oss vist traditionellt här på bloggen...).Majakovskij var (är!) den ultimate mannen personifierad, den eldige revolutionären och den glödande poeten i ett, mannen som skrev mer brutalt och passionerat om hjärta och smärta än vad som någonsin gjorts samtidigt som han förnyade språket och som brann för språket och konsten och som hade en gul kjorta och fick mig att förevigt längta till Odessa som slutligen förlorade i rysk rolett... Herregud, vill. ha. fortfarande så jävla mycket. Funderade ett tag på hur jag skulle kunna få med Majakovskij på den här listan då han ju funnits på riktigt men sedan kom jag på att han, på sätt och ivs, är en litterär person i Torbjörns Säfves roman Jag brinner och det är en ursäkt så god som någon för att få med honom på den här listan.

/Laura

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

nåmen, de andra då? *nyfiken* ;)

Anonym sa...

Utan att hunnit och utan att tänkt igenom det väldigt noga så skulle nog listan se ut något så här (utan ranking):

Clara Barceló - Vindens Skugga (Carlos´Ruiz Zafón)

Enligt boken sensuell, vacker, djup med den där gnuttan melankolin som inte drar ner betyget, utan drar upp det.

Maria Magdalena - Ja förutom de ovious även När änglar Dör (Andreas Roman) och en dikt av mig.

Eftersom jag ser henne som George de la Tour gjorde det så måste hon vara med.

Joyce - Postverket (Charles Buskowski)

"Joyce hade en liten kåk i hålans mitt, och där låg vi ock knullade och åt. Hon gav mig massor av god mat, fick mig tjock och tröttade ut mig på samma gång."

Virginia Stillman - Stad av glas (Paul Auster)

Orkade inte läsa klart den men tar ändå med henne på listan pågrund utav att det skulle vara synnerligen intressant att ligga med en kvinna som skapats genom ett Auster filter. Resultatet är ju helt otänkbart.

Den sista är lite svår. Direkt så poppade "the Golden One" aka "5-3000" från Anthem (Ayn Rand) up men slutligen så måste jag välja…

Alice – Min Legendariska Flickvän (Mike Gayle)

Egentligen så är hon den typen utav drömflickvän som faktiskt finns i verkligheten (fast dom är djävulskt svåra att hitta). Hon är cynisk, charmig, trofast, snygg, romantiskt (på det där coola och inte alls töntiga sättet). Dessutom är hon en hejare på presenter, uppvisar ett swinging intellekt och…och…ja det finns en del sköna saker i henne. Skulle Gayle skrivit att hon diggade korta kjolar så skulle den obestridda första platsen vara ett faktum. Men fuck it. En sådan underbar tös måååste väl gilla korta kjolar.

Seb

Tekoppen sa...

Jag förstår precis vad du menar med Majakovskij, även om jag inte alls håller med

För min del skulle listan åtminstone innehålla Lydia Stille (Den allvarsamma leken) och
Wendy Hoood (The Ice Storm).