torsdag 29 november 2007

Jag är en sårad prettobloggare

I går var det en liten pojkvasker i min klass som försökte läta mig vad beatgenerationen var för något. Den pretentiösa boksnobben i mig fick givetvis en rejäl törn och jag var tvungen att tillrättavisa det lilla kräket. Tror jag lyckades sätta honom på plats ganska bra. Jag hatar hatar hatar sådana där kulturella små killar som dyrkar Jack Kerouac och grabbarna men som förmodligen aldrig läst en kvinnlig författare i hela sitt liv. Mer om detta står det i Nina Lekanders briljanta förord till Charles Bukowskis Postverket. Hon formulerar det så mycket bättre än vad jag någonsin skulle kunna. Det var allt jag hade att säga för idag.

p.s. egentligen gillar jag min klasskompis, no hard feelings osv.

/Laura

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var ett djävligt bra förord.

Seb.