måndag 19 februari 2007

Nr 993

Det är med smått rodnande kinder som jag trycker ner Processen av Franz Kafka som 993 på listan. Alla tiders prettosymbol (ok, vi är en prettoblogg men ändå) som är så pretto att den inte ens är pretto längre utan lika obligatorisk i gemene svennes bokhylla som Guillous Arn-serie. En rörande symbol för alla dom som någongång dragit på sig en svart polotrja och en svår min och kallat sig för poet. Jag önksar att jag kunde skriva nåt klatschigt om Processen som kopplas till mitt gymnasiejag som hade svarta kajalögon och posedrack rödvin och som övade i smyg på att röka Lucky Strikes så snyggt som möjligt men Processen hör inte alls ihop med det där. Jag vet inte, men på nåt sätt har nog aldrig en bok varit så rätt läsning vid en viss tidpunkt i livet, ingen bok har någonsin på bättre sätt kunnat förklara en viss känsla och ett visst skeende. Det finns en anledning till att Processen anses vara en av förra århundradets bästa böcker. Det finns också en anledning till att den anses vara tung och tråkig, för det är den. Det är bara det att när man väl tagit sig igenom den kan man omöjligt sluta tänka på den.

/Laura

Inga kommentarer: