onsdag 7 februari 2007

Jag läste för ett tag sedan på nån blogg (men på grund av att jag är en total misfit i Internetgenerationen klarar jag inte av att länka till den) om att någon utmanade en manlig bekant att läsa tio böcker på raken skrivna av kvinnliga författare. Som om det skulle vara ett problem eller nåt svårt för den delen! Ok, av egen erfarenhet vet jag att män inte alltid är så pigga på att läsa kvinnliga författare, inte så mycket av illvilja men mer för att dom helt verkar glömma bort att dom finns, eller så vet dom helt enkelt inte vilka som är läsvärda... Men ändå! "Skandal!" ryter mitt feministiska hjärta. Egentligen gillar jag inte att dela upp böcker skrivan av bra manliga respektive kvinnliga författare, en bra bok är en bra bok helt enkelt och jag skulle gissa på att min läsning är fördelad rätt 50/50 på dom båda könen. Men eftersom jag gör allt för att slippa ta tag i den där hemtentan som måste skrivas och dessutom är en sucker för listor så får ni här hela två stycken. Först mina tio svenska ( eh just det, kvinnliga...) favoritförfattare:

1. Birigtta Stenberg
2. Moa Martinson
3. Johanna Nilsson
4. Majgull Axelsson
5. Kristina Lugn
6. Mirja Unge
7. Karin Boye
8. Sara Stridsberg
9. Edith Södergran
10. Barbro Lindgren


Hjälp, det känns som om jag glömt någon/några favoriter nu. Får väl lägga till ett skämsinlägg så smäningom i så fall. Några svenska som jag inte läst men jag hemskt gärna vill läsa är för övrigt: Märta Tikkanen, Sara Lidman och så kanske lite mer av Selma Lagerlöf.

Nu över till en lista över tio utländska favoriter, den här gången utan inbördes rangordning (förutom Cora då som alltid alltid är min givna etta):

1. Cora Sandel
2. Sylvia Plath
3. Virginia Woolf
4. Elfriede Jelinek
5. Joyce Carol Oates
6. Simone de Beauvoir
7. Charlotte Brontë
8. Sarah Cane
9. Marguerite Duras
10. Margret Atwood

Det känns lite jobbigt att varken Jane Austen, Emily Brontë eller Donna Tartt fick plats (+ alla andra som jag inte orkar nämna just nu). Kanske gör jag en del två nästa gång jag har hemtenta. Om ni är nyfikna på vad ovan nämnda författare skrivit så råder jag er till att ha tålamod i väntan på kommande 1000-listaninlägg (eller att söka uppert lokala bibliotek, tjo!)

/Laura

Inga kommentarer: