lördag 3 maj 2008

Läsvanor

1. Vilken bok läste du senast?

En liten kärlekssång
av Michelle Magorian. En klassiker som jag har läst massa gånger och aldrig tröttnar på.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Förhoppningsvis Martina Lowdens Allt om jag hittar den på bibblan, annars vet jag faktiskt inte. Något lättsamt troligen.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Övervägande kvinnliga. Varför vet ni sedan tidigare.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker ?nu har jag kommit en fjärdedel?, ?en tredjedel?, ?hurra! hälften!? osv?

Om boken har långtråkiga partier eller om jag är rastlös.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Mycket går jag på recensioner. Tips om det är från personer jag vet har liknande litteratursmak som jag, exempelvis Laura.

6. När blir en bok för lång?

En riktigt bra bok blir aldrig för lång. Eller kanske när den är så tjock att den känns jobbig att bära med sig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Ja.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Kan det varit Blonde av Joyce Carol Oates kanske? Väldigt, väldigt sällan jag försöker få "alla" att läsa någon bok jag gillat, det är inte så många av mina vänner som är intresserade. Dock försöker jag med det omvända; har en övertalningskampanj på g för att mamma ska sluta läsa enbart deckare. Det går sådär.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Jag har väldigt svårt att sluta läsa en bok jag börjat på. Kan inte komma ihåg när det hände senast.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Klart dominerande är romaner om unga tjejer/kvinnor och deras öden och äventyr. T ex En liten kärlekssång, Nancy-trilogin, Lotta-serien, Jane Austens böcker, Jane Eyre, Hon går genom tavlan ut ur bilden och Konsten att vara Ela av Johanna Nilsson, Glaskupan, Blonde m fl. Det är aldrig medvetna val men på något sätt dras jag till den här typen av berättelser. Jag har inga sci fi-böcker.

/Mary

Inga kommentarer: