fredag 13 april 2007

allt möjligt

Att komma på smarta och snygga blogginläggstitlar är Marys chipspåse och inte min. Jag har ju inte direkt varit så aktiv med bloggandet på senaste tiden och det känns heller ingen ide att lova om bättring eftersom jag, efter nästan 23 levnadsår insett att jag är rätt så oförbärrerlig... Nog om det och över till min läsning den senaste tiden, eller rättare sagt, min läsning so far 2007:

På grund av studier och annat tjafs har mitt litteraturintag inte varit vad det brukar vara och därmed känns bloggmaterialet något magert. Minns iallafall att jag någon gång i januari läste Näckrosträdet av Elsie Johansson och blev grymt besviken. Finner ingen bättre beskrivning än att den är grymt tråkig. Karaktärerna gick aldrig in i hjärtat, handlingen kändes som att den maldes om och om igen utan att gå framåt men mest besviken blev jag ändå på språket. Jag hade sett fram emot den där pratiga tonen som funkade så bra i Nancy-triologin men här glimtade den bara förbi bitvis. Istället tippade det ständigt över i något sorts smörigt "Marianne Fredriksson-spirituellt" läge som bara kändes allmänt olidligt. Inget att rekommendera med andra ord (men om du inte har läst redan nämna Nancy-triologi så rekommenderas den å andra sidan varmt!).

Någonstans hann jag även med Martin Bircks ungdom, den enda av Hjalmar Söderbergs romaner som jag inte hade läst innan. Och åhhh! Som vanligt när det kommer till Söderberg vill jag bara lägga mig ner och dö av beundran och tacksamhet över att det finns sådan här böcker. Hjalmar Söderberg är min litterära bästis.

Vet att jag tidigare skrivit att jag velat läsa Märta Tikkanen och nu har jag läst både Män kan inte våldtas och Århundradets kärlekshistoria. I huvet har jag försökt snickra ihop ett inlägg om dessa hur länge som helst utan att lyckas. Jag känner mig helt blank, utan vara sig tycke eller känsla. Men jag ogillade dom ju inte.

De senaste dagarna har jag läst Noa Noa av Paul Gauguin. I sann rasbiologisk anda (eller vad man nu ska säga) ägnar sig Gauguin i den cirka hundra sidors långa texten åt att hylla Tahitierna som "den ädla vilden". På sitt sätt väldigt fascinerande läsning. Det är även, som Peter Glas påpekar i sitt efterord, intressant att medan Gauguins text åldrats så har hans konst inte gjort det.

Helgen tänker jag spendera med choklad och Lady Chatterleys älskare. Sweet.

/Laura

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har startat pausa.se och det skall bli ett tillhåll för tjejer/kvinnor på nätet. Det skall handla om mode, inredning, litteratur, film, politik, karriär, relationer – allt man kan tänka sig – och det skall vara användargenererat. Att medlemmarna själva inspirerar, peppar och coachar varandra. Vi vill bli det absoluta tillhållet för kvinnor runt 30 som "vill något" med sina liv, som drömmer och ibland förverkligar sina drömmar, som läser, som reser, som intresserar sig för mode, inredning allt gott och vackert och njuter av livet! Och så hoppas jag att det skall finnas folk som vill dela med sig och inspirera varandra - som boktips t.ex. Att byta böcker, att recensera, att skriva om klassiker att analysera tiden allt allt allt.
Och nu tänkte jag kolla med er om ni vill skriva på Pausa?
Det var det egentligen.
Hör av er till
redaktionen@pausa.se eller mina@dennert.se
Mvh/ Mina Dennert
och redaktionen på Pausa

S. sa...

Chocklad är gott. En bra bok likaså. Men ska man läsa böcker ska man läsa goa grejer som Rid i natt! Typ. Ha det.