söndag 4 mars 2007

en liten lista

Favoritbok/böcker som barn: när jag var typ 5 var min favoritbok Katten som älskade sitt täcke. Under många år var det Tvillingarna i Sweet Valley som gällde och som tolvåring började jag älska Jane Austens verk.
Favoritgenre idag: romaner av alla de sorter. Har märkt att jag gärna läser uppväxtskildringar och historiska romaner som utspelar sig under 18oo-talet.
Typ av böcker jag inte gillar: deckare, särskilt Camilla Läckbergs "böcker".
Underskattad genre: lyrik är det alldeles för få som läser.
Författare som betytt nåt särskilt för mig: Johanna Nilsson.
Favoritkaraktär i bok: Ela i Konsten att vara Ela av Johanna Nilsson. Lotta i Lotta-böckerna av Merri Vik.
Om jag skrev en egen bok, vad skulle den handla om: en inte alltför vågad gissning är att det på något sätt skulle vara en uppväxtskildring.
Favoritblogg med litteraturanknytning: gillar Pocketbloggen (länk till höger).

/Mary